PolioPlus on meidän Juttu !

Klubimme osallistui keräykseen maaliskuussa 2010

Herttoniemen Rotaryklubissa keväällä 2010 järjestettyyn Polio Plus keräykseen osallistui 13 jäsentä ja keräyksen tuotto oli 872 euroa.

Every Rotarian Every Year- kampanjaan osallistui samanaikaisesti 3 jäsentä ja tuotto oli 216 euroa.

Klubin hallitus kiittää sydämellisesti lahjoittajia Rotarysäätiön puolesta.

Polio on voitettavissa ja me rotarit olemme maailmanlaajuisesti täysillä mukana. Tästä osoituksena Englannin parlamenttitalon seinään heijastettu "End Polio Now" logo Rotary-rattaineen (kuva oikealla).

Rotaryn 200 miljoonan dollarin haaste

Rotarysäätiö on jo parin vuosikymmenen ajan ollut johtava partneri WHO:n, UNICEF:in ja CDC:n rinnalla taistelussa, jonka tavoitteena on polion maailmanlaajuinen hävittäminen. Polion vastaisten toimenpiteiden seurauksena kaksi miljardia alle 5-vuotiasta lasta on rokotettu poliota vastaan, viisi miljoonaa ihmistä, jotka muuten olisivat kuolleet tai rampautuneeet, kävelee tänään, 500 000 uutta poliotartuntaa estetään joka vuosi, ja polioon sairastuneiden määrä on pudonnut 99% kaikkialla maailmassa. Poliota ei kuitenkaan onnistuttu nujertamaan lopullisesti. Sitä on edelleen Afganistanissa, Pakistanissa, Pohjois-Intiassa ja Nigeriassa. Syksyllä 2009 poliota tavattiin myös useassa muussa Länsi-Afrikan maassa, kaikkiaan 260 tapausta.

Rotaryn johtava asema polion hävittämisponnisteluissa sai vuosina 2007 ja 2009 ansaitsemaansa tunnustusta, kun Rotarysäätiö sai Bill & Melinda Gates säätiöltä 100 + 255 miljoonan dollarin apurahan polion hävittämiseen. Lahjoitukseen liittyy haaste, jonka mukaan rotarien tulee kerätä 30.6.2012 mennessä 100 miljoonaa dollaria kumpaakin apurahaa vastaan eli yhteensä 200 miljoonaa dollaria. Kaikkia maailman rotaryklubeja on pyydetty vastaamaan tähän haasteeseen järjestämällä varainkeräyskampanja kolmena seuraavana vuotena. Näin saadut varat ovat elintärkeitä rotaryn kamppailussa polion lopulliseksi hävittämiseksi maailmasta