Kaikki mukaan tukemaan uuden Lastensairaalan rakentamista - Taitelijat talkoissa konsertti

Hanki liput heti alla olevasta linkistä

Liput Taiteilijat talkoissa konserttiin.

Jätämme pienen määrän lippuja myös ovella myytäväksi. Joten lippuja on mahdollisuus saada tuntia ennen tilaisuuden alkua Temppeliaukion kirkon ovelta.

Konsertin esiintyjät

Réka Szilvay

Sibelius-Akatemian viulumusiikin professori on yksi Suomen arvostetuimmista viulisteista.

Helsingissä syntynyt Réka Szilvay aloitti viulunsoiton nelivuotiaana Itä-Helsingin Musiikkiopistossa isänsä Géza Szilvayn ohjauksessa. 12-vuotiaana hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa professori Tuomas Haapasen johdolla ja 1992-98 Wienin musiikkikorkeakoulussa opettajanaan professori Gerhard Schulz (Alban Berg -kvartetti).

Réka Szilvaylla on käytössään Pohjola Pankin Taidesäätiön Antonio Stradivarius –viulu ”Iiriläinen” vuodelta 1702.

Marko Ylönen

Hän toimii kamarimusiikin professorina Sibelius-Akatemiassa. Hänen instrumenttinaan on Roomassa 1707 rakennettu ja Suomen Kulttuurirahaston omistama David Tecchler -sello.

Jo viisitoistavuotiaana Marko Ylönen soitti Turun sellokilpailujen finalistina. Myöhemmin hän saavutti 2. palkinnon Pohjoismaisissa sellokilpailuissa Turussa 1990 sekä palkintosijan Moskovan Tsaikovski-kilpailujen finaalissa samana vuonna. Keväällä 1996 hän voitti 1. palkinnon Concert Artists Guild -kilpailussa New Yorkissa.

Ylösellä on läheinen suhde kamarimusiikkiin, jota hän on soittanut monien Suomen ja maailman eturivin muusikoiden kanssa eri kokoonpanoissa monilla musiikkijuhlilla. Hänet on valittu Korsholman musiikkijuhlien taiteelliseksi johtajaksi vuosiksi 2008 ja 2010-2012, missä tehtävässä hän toimi myös kesällä 2003. Syksystä 2000 lähtien Ylönen on toiminut sello- ja kamarimusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa,  ja aloitti kamarimusiikin professorin virassa syksyllä 2009.

Tapio Tiitu

Hän aloitti urkujen soittamisen jo 12-vuotiaana Munkkivuoren kerrostalon kellaritilassa. Temppeliaukion kirkon urkuri hän on ollut vuodesta 1970.

Tapio Tiitu on yksi ikäpolvensa kansainvälisesti tunnetuimpia urkutaiteilijoitamme. Hän on konsertoinut säännöllisesti kotimaassa, Pohjoismaissa sekä useimmissa Euroopan maissa, USA:ssa, Japanissa, Baltian maissa ja Venäjällä. Australian debyytti hänellä oli v. 1997 Sydneyn oopperatalossa.

Matilda Kärkkäinen

Matilda Kärkkäinen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2007 opiskeltuaan ensin Marita Viitasalon ja myöhemmin prof. Erik T. Tawaststjernan johdolla. Hän on täydentänyt opintojaan myös Wienin musiikkiyliopistossa sekä Edsbergin kamarimusiikki-instituutissa Tukholmassa. Vuodesta 2011 hän on opiskellut Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa, missä hän suorittaa taiteellista tohtorintutkintoa aiheenaan pianosonaatin historia ja suuret romantiikan ajan sonaatit.

Jyväskylän pianokilpailun lisäksi hänet on palkittu toisella sijalla Nyborgin pohjoismaisessa pianokilpailussa vuonna 2004, ja kansainvälisessä Ciurlionis-kilpailussa Liettuassa vuonna 2003 hän sai erikoispalkinnon parhaasta nykymusiikkiteoksen esityksestä. Hän on myös kantaesittänyt useita teoksia. Kärkkäinen toimii Itä-Helsingin Musiikkiopistossa pianonsoiton ja säestyksen lehtorina.

Philomela kuoro

Philomelan muodostaa noin 45 laulamista rakastavaa naista, jotka yhdessä ovat yksi moniääninen instrumentti, taiteellisen johtajan käsissä alati muovautuva soitin.

Konsertin järjestäjä

Lipputulot lahjoitetaan lyhentämättöminä lastensairaalan tukiyhdistykselle. Myös Lippupalvelu osallistuu sairaalatalkoisiin lahjoittamalla rotarilta perimänsä toimitusmaksun lastensairaalalle.

Kaikki esiintyjät ovat tunnettuja klassisen muksiikin taiteilijoita - oman alansa huippuja. He esiintyvät tässä konsertissa korvauksetta.

Esiintymisjärjestys / ohjelma

Tapio Tiitu urut J.S. Bach: Toccata ja fuuga d BWV 565
Marko Ylönen sello J.S. Bach sellosarja d-molli, osat Prelude, Sarabande ja Gigue
Matilda Kärkkäinen piano J. Sibelius Impromptu op. 5 nr.5 ja F. Chopin Sonaatti op. 58, viimeinen osa Presto