Herttoniemen Rotaryklubin matka Tallinnaan 26.-27.5.2012

Herttoniemen rotareja yhteiskuvassa Kadriorgin palatsin piha-alueella 26.5.2012

Herttoniemen Rotaryklubi teki matkan Tallinnaan loppukevään viikonvaihteessa 26.–27.5. Matkalle osallistui 23 klubin jäsentä tai avecia.

Matkaan lähdettiin Eckerö Linen M/s Nordlandialla aamulla klo 9. Matkalla nautittiin maittava buféateria.

Laivan saavuttua Tallinnan satamaan lähdimme bussilla Kadriorgin eli Katariinan laakson palatsiin, jossa tutustuimme palatsiin ja sen taidenäyttelyn.

Kadriorgista kurvasimme majapaikkaamme Hotelli Viruun. Ennen päivällistämme ravintola Ribessä oli mahdollisuus tutustua omatoimisesti Vanhan kaupungin päiviin eli virolaisittain ”Vanalinna päevad”.

Tallinn International Rotary Clubin presidentti Carl-Eric Lindström luovuttaa klubinsa viirin klubimme presidentille Markus Kinkulle

Päivällisellä nautimme erinomaisen aterian lisäksi Tallinn International Rotary Clubin presidentti Carl-Eric Lindströmin ja hänen vaimonsa Reetin seurasta ja alustuksesta. Muistona vierailusta Herttoniemen Rotaryklubin presidentti Markus Kinkku luovutti Tallinn International Rotary Clubin presidentille Herttoniemen klubin 50-vuotishistoriakirjan ja klubin viirin. Presidentti Lindströmiltä me herttoniemeläiset rotarit saimme klubimme arkistoitavaksi Tallinnan kansainvälisen rotaryklubin viirin.

Lauantai-illan ohjelmallinen osio päättyi Balettiooppera Modiglianiin Estonia teatterissa. Ne, jotka eivät osallistuneet oopperatarjontaan nauttivat täysin siemauksin vanhan kaupungin mahtavasta tunnelmasta.

Viru hotellin 23. kerroksen maisemat jäivät mieleen.
Viru hotellin vakoilumuseossa kuultiin KGB:n vakoilutoiminnasta.

Sunnuntai 27.5. alkoi seikkaperäisellä ja kovin mielenkiintoisella vierailulla Viru Hotellin 23. kerroksessa sijaitsevaan vakoilumuseoon, jossa saimme tuntumaa kylmän sodan kuvioihin.

Vakoilumuseon jälkeen oli mahdollista tutustua Vanhan kaupungin päivien runsaaseen tarjontaan – kunnes laiva lähti Tallinnan satamasta kohti Helsinkiä. Muistiin jäi mukava vierailu mukavassa naapurikaupungissa.

Kenties klubiyhteistyö lahden yli saa vakiintuneempia muotoja. Aikoinaan Herttoniemen rotareilla oli monia projekteja Virossa.

Teksti ja kuvat: Markus Kinkku”