Vierailu Marskin Majalla 23.8.2003

Ohjelma perillä oli seuraava
Klo. 18.00 - Saapuminen Marskin majalle. Tässä vaiheessa Sami Sihvo lausui vieraat tervetulleeksi ja esiteli pihalla aluetta, joka käsittää varsinaisen Marskin Majan, saunarakennuksen Puneliajärven rannalla sekä ravintolarakennuksen vieraiden kestitykseen lähes ympärivuotisesti (yli 10.000 kävijää). Lisäksi alueelle on rakennettu kenttävartiomuseo Sisu.

Toisena isäntänä oli kenraaliluutnantti evp Heikki Tilander, joka johdatti puolet vieraista Marskin Majaan ja siellä kertoi lyhyesti paikan historiaa sekä esitteli honkahirsistä rakennetun Majan tiloja, kalustusta ym. Majassa on pidetty n. kahdellekymmenelle kutsuvieraalle kerran vuodessa lähellä Marsalkka Mannerheimin syntymäpäivää 4.6. päivällisjuhlat, johon mm. kaikki tasavallan prsidentit Kekkosesta lähtien ovat osallistuneet.

Vasemmalla Heikki Tilander kertoo majan vaiheista ja oikealla Sami Sihvo tukikohdasta
Suurenna kuva klikkaamalla sitä, paluu "edellinen".

Lyhyt kävely mäntymetsäisessä kumpuilevassa maastossa olevaa polkua pitkin johti meidät mäellä sijaitsevalle kenttävartioasemalle. Paikalla oli kaksi majoitusrakennusta joukkueelle, ulkokeittiö ja vartiotorni. Pienen matkan päässä oli maahan kaivettu taisteluhauta osana vartion siilipuolustusta.

klo 19.00 - 20.30 - Esittelyjen jälkeen klubilaiset siirtyivät ravintolarakennukseen, jossa isäntinä olivat Teuvo Zetterman ja Heikki Kujansuu (Majan Herrat Oy). Saimme nauttia 16 euron hintaan noutopöydästä (ei "seisovasta päydästä!") erittäin runsaat ja maukkaat alkupalat sekä monipuolisen lämpimän ruoan, jolloin likimain tuli jouluateria mieleen. Ateria oli varmsti hintansa väärtti.

Kuva Jaakko Pietilä

Sami Sihvo ojentaa Jukka Ahoselle "Suomen Marsalkka Mannerheimin Metsästysmaja"-CD:n päivällisen päätteeksi.

Suurenna kuva klikkaamalla sitä, paluu "edellinen"

Lyhyt historia majasta: Alunperin Maja rakennettiin Lieksanjärven rannalle 1942. Kenraali Raappana, joka toimi silloin 14. Divisoonan komentajana Rukajärven tasalla, rakensi miehistöineen metsästysmajan Marsalkka Mannerheimille 75 v. syntymäpäivälahjaksi (4.6.1942). Austa lähtien sitä kutsuttiin Marskin Majaksi. Lahja luovutettiin 5.6.42, koska syntymäpäivillä oli paljon muuta ohjelmaa, mm. Hitlerin vierailu.

Sotatapahtumien muuttuessa rakennukset purettiin ja siirrettiin Suomen puollelle. Nykyiseltä paikaltaan Lopelta Punelia-järven rannalta Mannerheim osti 18.4.1945 4.18 ha:n kokoisen maa-alueen 50.000 markan kauppahinnasta. Tähän maja sitten rakennettiin uudelleen mahdollisimman tarkoin alkuperäisessä muodossaan. Se toimii tällä hetkellä matkailunähtävyytenä samoin kuin 1991 rakennettu kenttävartiomuseo Sisu.

Majan omistaa tällä hetkellä upseeriliittojen perustaman Suomen Marsalkka Mannerheimin Metsästysmaja ry. Lue lisää majasta ja Mannerheimista

Klubimme vieraili Lopella Marskin Majalla n. 35 henkilön voimin. Matka tehtiin omilla autoilla.