Kulttuurimatka Tallinnan oopperaan 17.-18.4.2010

Herttoniemen Rotaryklubista lähti kohti Tallinnaa 21 hengen seurue lauantaina 17.4. klo 11 Katajanokan laivaterminaalista Viking XPRS-laivalla. Matka suuntautui Tallinnan Rahvusooper Estonian iltanäytökseen katsomaan Giuseppe Verdin mainehikasta Rigoletto-oopperaa.

Oopperassa käy niin kuin aina ennenkin: Mantovan herttuan palatsissa käydään nokkapokkaa, solvataan ja pilkataan, ensin hovinarri Rigolettoa ja sitten, kun keivi Monterone syttää herttuaa tyttärensä häpäisemisestä, Rigoletto ryhtyy pilkkaamaan Monteroneota. Kreivi tietenkin pidätetään, mutta hän ehtii langettaa Rigolettolle julman kirouksen.

Väitetty Rigoletton rakastajatar osoittautuu hänen salaiseksi tyttärekseen, jonka hovi päättää piloillaan ryöstää. Samalla Rigoletto harkitsee Monteneron salamurhaa palkkamurhaajan avulla.

Rigoletton saama kirous näyttelee keskeistä osaa niin, että ensinnäkin Rigoletto tulee auttaneeksi hovia oman tyttärensä ryöstämisessä ja lopulta hänen palkkaamansa salamurhaaja tuleekin vahingossa murhanneeksi Gildan, Rigoletton tyttären.

Kerron tuon vain siksi, etä kaikki muistaisivat, kuinka jännittävä trilleri ooppera on. Mutta pääasiahan lienee musiikki. Gildaa esitti hienosti koloratuurisopraano Angelika Mikk ja Rigolettoa baritoni Aare Saal. Minä nautin upeista lauluista ja Arvo Volmerin johtaman Rahvusooper Estonian orkesterin soitosta.

Klubilaiset kansoittivat melkein yhden rivin, josta erotamme kuvasta ainakin Saarisen ja Luumin. Katsomo oli viimeistä sijaa myöten täynnä, mikä osaltaan kertoo siitä, että oopperamatkat Tallinnaan ovat erittäin kysyttyjä ja että katsomossa oli suuri joukko suomalaisia meidän lisäksi

Oopperan jälkeen kävimme syömässä kukin tahoillaan ja yövyimme Viru-hotellissa.

Sunnuntaina suuntasimme takseilla KUMU:un eli Tallinnan taidemuseoon (Kunstimuuseum, perustettu 1919). Uudesta museorakennuksesta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu 1994, ja sen voitti suomalainen arkkitehti Pekka Vapaavuori. Sisältä ja ulkoa rakennus muistuttaa minusta kotoista Kiasmaamme. Museossa tutustuimme paikallisen oppaan johdolla osaan pysyvistä näyttelyistä sekä nyt esillä olleeseen vaihtuvan näyttelyn neuvostoaikaisesta naisesta, josta oppaamme ei kuitenkaan suostunut sanomaan sanaakaan.

KUMU valittiin toukokuussa 2008 vuoden eurooppalaiseksi museoksi. Yksi palkitsemisen syy oli European Museum of the Year Award -tuomariston mukaan museon rooli Viron kansallisen identiteetin rakentajana.

Kotimatkalle lähdimme Viking XPRS:llä klo 16.30 ja olimme Helsingissä 19 aikaan.

Menomatkalla Tallinnaan lounaspöydässä
KUMU:n edessä odottamassa sen avautumista sunnuntaina klo 11
Tässä salissa kuuluisuuksien pääveistoksia
Kiersimme parikymmentä salia, joissa oli esillä maalaustaidetta sekä veistoksia
Matkamme keskeiset järjestäjät, Marja-Liisa Mattila ja presidentti Leena Turunen. Kiitokset heille!