Herttoniemen Rotaryklubin kierros Hietaniemen hautausmaalla 15.9.2009

Saimme tehdä retkemme upeassa syyssäässä, valitettavasti klubilaisilla oli muita kiireitä ja osallistujamäärä jäi vähäiseksi. Hietaniemen hautausmaa on vaikuttavan kaunis ja arvokas. Vanhanosan mahtavissa hautakivissä on paljon tuttuja sukunimiä meidän historiastamme.

Kierroksemme teema oli Suomalaiset edelläkävijät. Osa nimistä ei ollut meille enää kovin tuttuja, mutta heidän työnsä tunnemme tänäkin päivänä. Kierros alkoi Ilona Jalavan, Suomalaisen käsityötaiteen äidin haudalta ja päättyi Alli Wiherheimon mm. Suomalaisen raittiusliikkeen esitaistelijan haudalle. Kierrokseen kuului mm. Tove Jansson. Edvin Laine, Arvo Ylppö, Krohnien suku, Topeliusten suku, Järnefeltien suku, Suomen Kansallisteatterin näyttelijöiden yhteinen hauta.

Jokaisella haudalla kuulimme katkelman kyseisten henkilöiden historiasta ja usein myös pienen runon, oppaamme, Leena Laakson esittämänä sekä laskimme haudalle punaisen ruusun.

Kiitos Riitalle ideasta ja Marja-Liisalle retken järjestämisestä!

Terveisin
Leena Turunen

PS. Jäsensivujen kuva-arkistosta löytyy Pekka Partosen ottama kuvasarja retkestämme Hietaniemessä.